reklama

Blender tutorial, oddychová časť - Prispôsobovanie Blendera

Vianoce už konečne prišli, na dva týždne máme oddych od školy, tak mám čas napísať ďalší tutorial. Na chvíľu si oddýchneme aj my a pokúsime sa pohrať sa s Blenderom tak, aby sme ho lepšie spoznali a aby nás v budúcnosti neotravoval zbytočnosťami. A samozrejme, aby sa nám páčil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Keďže už Blender ako-tak poznáme a poznáme aj jeho "spôsob vyjadrovania," ideme ho pomeniť tak aby naša práca s ním bola ešte príjemnejšia, krajšia alebo rýchlejšia a tak ďalej (pomaly si pripadám ako v nejakej reklame).

Najprv si sprístupníme blenderovské rozhranie pre tieto úpravy. Tam kde máme možnosti ako sú File, View apod. (teda hore), vytiahneme si našu ponuku.

Obrázok blogu



View & Controls

Dislpay:
 -Tool Tips - Nechajte zapnuté pre zobrazovanie pomocníka - tj. ak nad tlačítkom necháte chvíľu myš, zobrazí sa text, ktorý väčšinou prezrádza čo dané tlačítko robí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 -Object Info - Zobrazuje číslo framu a názov označeného objektu vľavo dole pri malej farebnej sústave. O tom, či to zapnete alebo nie, rozhodne sila zvyku - určite to nie je vec bez ktorej by ste nemohli pracovať.

 -Global Scene - Prepína aby aktuálna scéna bola zobrazená vo všetkých obrazovkách - využitie nájde pri veľkých filmových projektoch

 -Large Cursors - Ak sa dá, Blender použije veľké kurzory.

 -View Name - Celkom užitočná možnosť, v každom okne 3D Viewu zobrazí meno pohľadu (Top, Bottom, Front, Back, Right, Left, User. Každý druhý pohľad sa nastaví klávesou [CRTL]+číslo pohľadu.)

Menus:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 -Open on Mouse Over - pre otvorenie ponuky nad ňou stačí podržať myš. Okienka pod touto voľbou nastavujú čas v desatinách sekundy, koľko treba počkať na otvorenie.

 -Toolbox click-hold delay - Nastavuje čas v desatinách sekundy, počas ktorého je potrebné držať stlačené tlačítko myši pre otvorenie kontextového menu. (Príjemnejšie a jednoduchšie je to klávesou Space.)

 -Pin Floating Panel - Zapnite pre otvorenie plácajúcich panelov (napr. Transform Properties - klávesa [N]) na mieste, kde boli naposledy zatvorené.

 -Plain Menus - Prepína medzi klasickým a stĺpcovým zobrazením kontextovej ponuky. Pre lepšiu prehľadnosť je lepšie nechať zapnuté.

 -Snap to Grid - Pre zapnuté položky sa trvale aplikuje uchytávanie k mriežke. Rozhodnutie je na vás - pripomínam len, že Grid snapping sa dá aktivovať pri presúvaní, točení a zmene veľkosti za súčasného držania [CTRL].
   -Global Pivot - prepína medzi zachovaním správania sa pivotu medzi jednotlivými oknami. Pokojne túto voľbu môžete vypnúť - pri každom novom okne sa vždy nastaví default pivot, vypnutím tejto voľby získate viac kontroly nad správaním sa vášho modelu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


View zoom: zmeny nastavenia sa prejavia až pri zoomovaní kombináciou [Ctrl]+[MMB].
 -Continue - starý typ zoomu, pokračuje aj pri zmene polohy myši. Celkom dobre vyzerá, avšak na prácu je neprehľadný.
 -Dolly - približovanie a odďaľovanie je založené na vertikálnom pohybe myši.
 -Scale - pokým Dolly bolo založené na vertokálnej polohe, Scale funguje ako pri zmene veľkosti, tzn. približuje a odďaľuje podľa polohy voči stredu 3D Viewu.

View rotation: je mi ľúto, doteraz som nezistil rozdiel medzi používaním možností Trackball a Turntable.

 -Auto Perspective - keď je zapnuté, automaticky prepína medzi ortografickým a perspektívnym pohľadom, tzn. pri použití NumPadu pre zmenu polohy pohľadu ostáva pohľad ortografický, pri použití myši sa prepne na perspektívny.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 -Around Active - pri otáčaní necháva aktívny (označený) objekt na jednom mieste, aby ste ho mali stále na očiach.

 -Mini Axis - zapína/vypína malú súradnicovú sústavu (vľavo dole v okne 3D Viewu). Size nastavuje jej eveľkosť, Brightness jej svietivosť.

Select with: prepína medzi možnosťou používania [LMB]/[RMB] na výber objektov. Pri zmene sa automaticky invertujú jednotlivé funkcie vykonávané tlačítkami.
 - Emulate 3 button mouse - použite ak ste vlastníkom myši s dvoma tlačítkami. V tomto prípade sa [MMB] nahrádza kombináciou [Alt]+[LMB]. Táto voľba nefunguje ak je ako primárne tlačítko zvolené [LMB] (nastavili ste to o 2 riadky vyššie).

Middle Mouse Button: prepína medzi funkciami, ktoré má [MMB] vykonávať primárne - rotáciu (posúvanie je [Shift]+[MMB]) alebo posúvanie (rotácia [Shift]+[MMB]).

3D transform widget: [Ctrl]+[Space] zapína alebo vypína tohto pomocníka. Určíte tu jeho veľkosť (Size), veľkosť jeho aktívnych častí (Handle), veľkosť citlivosti aktívnych častí (tj. ako ďaleko od nej môže byť kurzor, aby ste ju použili - Hotspot) a veľkosť object Centerov (ako inak - Object Center Size).

Edit Methods

 -Material linked to - ObData alebo Object. Zvolí, ku ktorému bloku sa má priradiť Material. V podstate je to jedno.

 -Undo - nastaví počet možných krokov, o ktoré je možné vrátiť sa späť. Viac krokov zaberá viac RAM. Global Undo v podstate povoľuje undo, keďže si všetky kroky pamätá.

 -Auto keyframe - automaticky ukladá IPO údaje do IPO kriviek pri nastavených krivkách (Action and Object, Available). Užitočná voľba, avšak nesmiete stratiť orientáciu, v ktorom frame sa práve nachádzate - položky sa prepíšu. Šetrí to čas - nemusíte po každej zmene stláčať [I].

 -Duplicate with object - zvolí, čo všetko sa má po stlačení [Shift]+[D] duplikovať. Material a Texture je lepšie neduplikovať - zbytočne by ste si zašpinili RAMku. Navyše, ak duplikované objekty majú rovnakú funkciu/vzhľad, je lepšie nechať 1 Material a meniť iba jeho vlastnosti, než by sa zmeny vykonávali prácne na napríklad 253 objektoch.

Language & Fonts

Ak by sa vám náhodou nepáčil default font, alebo by sa vám nebodaj zdal neprehľadný, tu si fonty môžte zmeniť. K dispozícii je aj veľmi (ale naozaj veľmi) skromná lokalizácia do češtiny. Ak by sa našiel nejaký ochotný nadšenec, na blender3d.org sú k dispozícii aj zdrojové kódy Blenderu, mohol by nám Blender preložiť.

Themes

Ak vás z nejakého dôvodu prestala baviť optimistická prednastavená téma, máte na výber ďalšiu - Rounded. Po stlačení tlačítka Add sa vytvorí nový template, ktorý môžete premenovať a namaľovať si Blender podľa vlastných predstáv.


Auto save

 -Save versions - nastaví počet uchovávaných záloh v tmp adresári.
 -Auto Save temp files - zapne/vypne uchovávanie záložných kópií.
 -Minutes - časový interval v minútach, v ktorom sa majú ukladať zálohy.
 -Open Recent - otvorí naposledy uloženú zálohu.

System & OpenGL

 -Solid OpenGL light - vyskakovacia ponuka dáva na výber z 3 svetiel, ktoré sa aplikujú pri práci v Solide. Jednotlivé svetlá sa dajú vypnúť/zapnúť
 -Vec - nastavuje vektor svetla (a keďže ako svetelný zdroj je lampa, udáva jej relatívnu polohu od Object Centeru, v prípade viacerých objektov od ich Median Pointu)
 -Col - nastavuje farbu svetla
 -Spe - nastavuje farbu svetelného odrazu.
 -Win Codecs - povolí/zakáže použitie všetkých kodekov pri renderovaní animácie (videa). (Oveľa lepšie je však všetky framy vyrenderovať do nekomprimovaných obrázkov, náskledne spojiť a rekomprimovať).
 -Audio mixing buffer - nastauje kvalitu zvukov použitých v Blenderi (pri ozvučovaní filmových projektov alebo hier).
 -Keyboard:
 -Emulate Numpad - nastaví, aby sa čísla v hornom riadku klávesnice správali ako NumPad (užitočné pre prácu s notebookami)
 -Disable CapsLock - vypne používanie CapsLocku pri zadávaní textu do textových polí.
 -System:
 -MEM cache limit - maximálna veľkosť cache pamäte používanej pri mixovaní audia.
 -Frameserver port - číslo portu pri renderovaní na ďiaľku.
 -Disable Game Sound - ak tvoríte hru a práve ju testujete, týmto tlačítkom zrušíte prehrávanie všetkých zvukov.
 -Filter File Extensions - v Image Browseri zobrazí len súbory s príponami. Inak zobrazí všetky obrázkové súbory, aj tie bez prípon.
 -Hide dot file/datablock - skryje súbory alebo datablocky začínajúce bodkou (.*)
 -OpenGL:
 -Mipmaps - zapína/vypína použitie mipmáp pri používaní Blendera.
 -Vertex Arrays - prepína medzi požívaním Vertex Arrays. Blender vraví, že je spoľahlivejšie nechať vypnuté.
 -TimeOut - čas, ktorý určuje po koľkých sekundách sa má OpenGL textúra vymazať z pamäti.
 -Collect Rate - časový interval (v sekundách) spustenia OpenGL garbage collectora

File Paths

 -YF Export - default directory pre XML export Yafray -u.
 -Fonts - default directory pre výber fontov (napr. C:\Windows\Fonts\).
 -Render - default directory pre ukladanie vyrenderovaných obrázkov.
 -Textures - default priečinok pre hľadanie obrázkových textúr.
 -Python - umiestnenie nainštalovaného Pythona. V inštalačnom adresári Blendera máte súbor python24.zip. Rozbaľte ho do samostatného priečinka a zadajte cestu k rozbaleným súborom.
 -Tex Plugins - default priečinok pre hľadanie textúrových pluginov (ako napr. textúra dažďa - veľká zbierka takýchto pluginov je tu ).
 -Sounds - default priečinok prehľadanie zvukov použiteľných pre hry alebo filmové ozvučenie.
 -Seq plugins - default priečinok pre pluginy sekvenčného audia.
 -Temp - nastaví implicitný priečinok pre dočasné súbory. Tu sa ukladajú aj podobné veci ako zálohy súborov.

Uff... To bola makačka. Oddychový celok pre vás, no pre mňa nie veľmi ;-)
Happy Blending!

Adam Ambrus

Adam Ambrus

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

konecne na FA VUT v Brne :-) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáToto má aj myšlienkuBlender tutoriálySúkromnéKravinyyyy

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu